Główna » Wydarzenia

Gloria na Opolszczyźnie!

Na zaproszenie naszej byłej chórzystki ks. Katarzyny Kowalskiej , która teraz pełni służbę na Opolszczyźnie 7-8.09.2024 wyruszyliśmy w podróż by uświetnić  Uroczystość 330- lecia Kościoła Archanioła Michała w Gierałcicach oraz by być obecnymi podczas uroczystego otwarcia Luterańskiego Centrum Spotkań w Wołczynie. W piękny sobotni poranek wyruszyliśmy z pieśnią na ustach. Po drodze zatrzymaliśmy się w Muzeum Wsi Opolskiej. Na ogromnym, zadrzewionym i zielonym terenie można zobaczyć kompletnie zrekonstruowane zagrody z drewnianymi, urządzonymi zgodnie z kanonami sprzed wieków chatami, do których każdy może wejść. Poza domami znajdują się tu zabytkowe, drewniane budynki użyteczności publicznej: kościół, kapliczki, wiejska szkoła, karczma, a nawet kuźnia i dwa piękne wiatraki. Podczas zwiedzania naszą grupę chórową dostaliśmy zadanie od ks. Kasi by znaleźć ewangelicki konfesjonał  pochodzący właśnie z kościoła w Gierałcicach. Było ciężko, ale się udało. Kolega Władysław Orawski odnalazł eksponat i dostał drobny upominek. Po przyjeździe do Wołczyna zostaliśmy bardzo serdecznie przywitani i po przepysznym cieście i kawie udaliśmy się na Koncert z okazji Jubileuszu Kościoła w Gierałcicach. Podczas koncertu w malutkim lecz pięknym kościele słowem podzielił się Bp. Marian Niemiec. Po koncercie były ciepłe słowa, podziękowania i wspólne zdjęcia. Następnym punktem naszego dnia na Opolszczyźnie było otwarcie Luterańskiego Centrum Spotkań w Wołczynie, które uroczyście i z modlitwą otworzył Bp. Marian Niemiec.  W wyremontowanej byłej plebani mieszą się pokoje, w których mieliśmy przyjemność spać. Z okazji otwarcia Centrum podarowaliśmy na pamiątkę drzewo – pigwę by rosło i owocowało w ogrodzie, grafikę naszego chórowego kolegi śp. Jana Brody  oraz zaśpiewaliśmy pieśń „Duchem Modlitwy”. W ogrodzie za Centrum odbył się piknik. Wspólne rozmowy i śpiew z gitarą  z  parafianami był dobrze spędzonym wieczorem. W niedzielny poranek po przepysznym śniadanku przygotowanym przez grupę chórowych koleżanek pojechaliśmy odwiedzić Parafię w Pokoju. Przywitał nas Proboszcz tamtejszej parafii Ks. Eneasz Kowalski, który w towarzystwie p. Stasia – historyka, oprowadzili nas po Kościele Zofii i tamtejszym odrestaurowanym parku pałacowym. Jest tam pięknie. W ten upalny dzień  nie mogło zabraknąć lodów w odbudowanej oranżerii. Po godz. 13:00 pożegnaliśmy się z Pokojem i wróciliśmy na obiad do Wołczyna a potem szybciutko pojechaliśmy na uroczyste Nabożeństwo Jubileuszowe połączone z Regionalnym Dziękczynnym Świętem Żniw. W zabytkowym drewnianym kościółku, który miałam zaszczyt przystroić wraz z ks. Kasią i p. Lidią odbyło się nabożeństwo, podczas  którego kazanie wygłosił ks. dr Alfred Borski. W uroczystości wzięli udział księża opolskich parafii, oraz przedstawiciele władz lokalnych: burmistrzowie Wołczyna i Byczyny: Jan Leszek Wiącek i Iwona Sobania. Po nabożeństwie udaliśmy się na  piknik, gdzie przy wspólnym stole. Ks. Katarzyna Kowalska wraz z burmistrzami pokroili żniwny chleb poświęcony w kościele, a następnie częstowali zebranych. Wszystko co dobre szybko się kończy, przyszedł czas na pożegnania i wyruszyliśmy w stronę Skoczowa.  Dziękując Bogu za udaną podróż i za wykonaną służbę jesteśmy wdzięczni, że dostaliśmy zaproszenie by uczestniczyć w tych ważnych wydarzeniach parafii w Wołczynie. Na długo zapamiętamy gościnność i ciepło. Dziękuję ks. Kasiu, że pamiętasz o Glorii.

tekst Anna Dręczewska, z-ca prezesa Chóru Gloria ,   foto: Jan Chwastek

PS. W Gierałcicach obok zabytkowego kościoła chórzyści Glorii odwiedzili również miejsce pochówku ks. Alfreda Stańska, byłego proboszcza w Istebnej, który był oddanym sympatykiem  skoczowskiego chóru .