Główna » Wydarzenia

3. Z archiwum Glorii. 2001.06.14-17 wyjazd wycieczkowo-koncertowy na Słowację

Wspomnienia mają w sobie wiele pozytywnych cech, bo  wracając pamięcią  do przeżytych chwil, zdarzeń czy osób z którymi wspólnie przeżywaliśmy radość przebywania, poznania czy wspólnego śpiewania na nowo odżywają w nas  chęci dalszego działania i służby.   Ostatnio trafiłem na zbiorcze zdjęcie, które zostało wykonane 20 lat temu na tle  zamku w słowackiej miejscowości Żylina. Byliśmy wówczas  w podróży wycieczkowo- koncertowej po słowackim kraju, którą kontynuowaliśmy w dniach 14-17.06.2001r. Zwiedziliśmy  wspomnianą Żilinę, „Slovak Bethlehem” w miejscowości Rajeckiej Leśnej, Previdzę oraz  Bojnice gdzie zorganizowaliśmy bazę noclegową w „Chacie Bajc”. Skorzystaliśmy także z basenów termalnych w miejscowości Chalmova.  Odwiedziliśmy również miejscowość Bańską Szczawnicę (Banska Stiavnica) gdzie w miejscowym barokowym kościele ewangelickim zaśpiewaliśmy pełny koncert dla parafian, mieszkańców  oraz wielu turystów odwiedzających w tym czasie to piękne miasto. Bańska Szczawnica należała do ligi siedmiu miast górniczych wydobywające w minionych stuleciach znaczne ilości złota i srebra.  Miasto było  jednym z centrów reformacyjnych (protestanckich) w dawnych historycznych granicach Węgier.   Kolejny koncert zaśpiewaliśmy  w ewangelickim kościele w Previdzy.  Kontakt Glorii z tą parafią  oraz z filiałem  w Ziemiańskich Kostolanach ma swój  początek  już od 1998 roku i jest do dzisiaj pokłosiem wielu spotkań i wymian grup  chórowo-parafialnych w latach 1998-2019.  W drodze powrotnej odwiedziliśmy jeszcze Rajskie Teplice i wieś Ciczmany (Ćićmany) z pięknymi malowanymi chatami przez miejscowych mieszkańców.  Pozostały w pamięci miłe wspomnienia  współpracy ze słowackimi Przyjaciółmi z Previdzy, w Ziemianskich Kostolanach czy później w Dudincach, z którymi zorganizowaliśmy kilka integracyjnych międzynarodowych imprez na terenie Słowacji, Polski, a nawet w Rumunii.  Po okresie obostrzeń pandemicznych, nawiązane kontakty i dalszą współpracę między parafiami i miastami  należy kontynuować dla wspólnej korzyści poznania i wymiany kulturalnej.  Francuski filozof Paul Holbach chociaż był ateistą powiedział znaczące słowa; …”To WIARA i człowiek człowiekowi najbardziej potrzebny jest do szczęścia” . PS. Zachęcam do rozpoznania osób na zdjęciu, którzy do dnia dzisiejszego są czynnymi członkami Glorii.  Młodsze pokolenie ze zdjęcia  założyło już własne rodziny i ma pośredni kontakt z chórem, ale też jest wielu (6.), którzy odeszli na zawsze, a których mile wspominamy i zachowujemy w naszej pamięci .